Thursday 26 April 2012

Cerita tentang sabar lagi


Sabar itu adalah salah satu cabang iman yang bukan dikurniakan kepada semua insan ciptaan Allah. Usaha untuk menggapai kesabaran bukan satu usaha yang mudah, berusahalah kita untuk untuk menjadi hamba pilihanNYA.. dan salah satu ciri-ciri hamba pilihanNYA ialah mempunyai sifat sabar. Begitulah aku,  dalam menjalani jadualku sehari-hari, bukan sahaja kerenah anak-anak yang benar-benar menguji tahap kesabaranku, kawan-kawan disekeliling dan suasana masyarakat yang turut menyumbang sejauh mana daya tahan kesabaran kita. Tanpa suami disisi, aku terus menjalani hidupku, mengulangi rutin seharianku.. Bangun pagi, selesai menyiapkan diri, aku mengejutkan putera dan puteriku untuk bersiap-siap untuk ke sekolah, bukan mudah untuk mengejutkan mereka. Tidak cukup dengan suara, menggoyangkan badan mereka belum tentu mereka segera bangun. Jam sudahpun menunjukkan ke angka 6.00 pagi, aku harus memastikan, enjin kereta perlu dihidupkan tepat jam 6.30 pagi, kalau tidak alamatnya lambatlah aku sampai ke pejabat. Bilalah rutin harian ini akan berakhir, wahai suami, cepatlah kau kembali, kurang sikit tekanan aku. Sabar..sabar aku memujuk diri.

No comments:

Post a Comment