Tuesday 1 May 2012

Cuti..

Cuti lagi, seronoknya. Lari sekejap dari rutin harian. Petang semalam lagi aku dah berpesan pada puteri-puteriku, "Esok hari cuti umum untuk ibu-ibu yang bekerja (buruh), jadi esok ma mahu memastikan kalian mengambil alih tugas-tugas menguruskan rumah tangga khususnya memasak", "Boleh aje ma, jangan bimbang" walaupun aku tahu harapanku memang tidak akan menjadi kenyataan, mendidik anak-anak sekarang memang banyak cabarannya. Kebetulan puteri sulungku pulang bercuti, rumahku agak meriah dengan kehadirannya, gurauan mereka pasti menyenangkan hatiku, itulah peneman aku sepanjang ketiadaan suami tersayang.

6.30 pagi - Aku baru terjaga, lambat dah, rungutku. Izzah, puteri kelimaku, tidak bercuti hari ini, aku segera mengejutkanya untuk solat subuh dan menyiapkan diri untuk kesekolah. Begitu juga dengan anak-anakku yang lain. Hari ni, suamiku pulang, tak sabar menunggu kepulangannya selepas 11 hari pemergiannya. Aku segera membersihkan diri untuk menghadapkan diri kepadaNYA. Seusai solat, ringtone "Maher Zain" dari handphone mengingatkan aku, suamiku  selamat mendarat di KLIA selepas 12 jam diawan biru. Benar agakanku, pesanan dari suamiku, "Abang dah selamat sampai" Hilang rasa bebanan yang mengongkong diri. Aku ke dapur untuk menyediakan sarapan, apa ya hidangan pagi hari ni. Ingatkan puteri-puteriku mengambil alih tugasku, tapi biasalah, kerja-kerja berkemas rumah, membasuh rumah bolehlah diharapkan tetapi memasak tetap menjadi tugasan aku yang utama. Aku pun memahami, mereka terbeban dengan tugasan kuliah mereka terutama puteri sulungku tapi aku mengingatkan janjinya untuk memasak spagheti untuk hidangan tengahari nanti.

7.45 pagi - agak lewat aku untuk menghantar Izzah kesekolah, "Tak apa Izzah, hari ni hari cuti, jalan tak jem, lagipun melalui tol duke, insyaallah sampai jam 8 nanti" pujukku. Sampai ke destinasi, "jangan ambil lambat petang ni ya ma" ujarnya. Dalam perjalanan  pulang, aku singgah dikedai untuk membeli daging kisar sebagai bahan penting untuk membuat spagheti. Sesampainya dirumah, aku berehat sebentar sambil bersarapan, sekejap lagi suamiku pulang, fikirku. Deringan loceng berbunyi, benar telahanku.. senyumku melebar menyambut kepulangannya, lantas tangannya kucium, terlerai sudah rindu yang membelenggu, begitu juga anak-anakku. "Kakak, jangan lupa sebelum balik Kuantan, penuhi janji kakak untuk buat spagheti ya".

12.00 tgh - Aku bersiap untuk menghantar kakak ke perhentian bas Pekeliling untuk menyambung perjuangannya. Semoga kakak beroleh kejayaan yang cemerlang dan menjadi ikutan adik-adikmu kelak, begitulah harapan seorang ibu.

No comments:

Post a Comment